Z garsonky do vlastního ateliéru: Jak jsem po krachu rozjel úspěšnou firmu na ekologické stavby
- Okamžik prozření v nejtěžších časech
- Specializace jako cesta k úspěchu
- Bod zlomu: když osobní doporučení nestačí
- Marketing jako investice, ne výdaj
- Rozšíření služeb a týmu
- Krize jako příležitost: pandemie jako katalyzátor
- Nečekané příležitosti a výzvy růstu
- Co jsem se naučil jako podnikatel
- Co bych dnes udělal jinak
- Budoucnost ekologického stavění
- Rada pro ty, kdo stojí na rozcestí
Před šesti lety jsem seděl na podlaze pronajaté garsonky a přemítal, jak budu platit další nájem. Architektonické studio, kde jsem strávil sedm let budováním kariéry, zavřelo kvůli ekonomické krizi své pobočky a já se ve čtyřiceti ocitl bez práce, s hypotékou a se dvěma dětmi na střídavé péči. Většina úspor šla na vyrovnání dluhů z neúspěšného manželství a já začínal prakticky od nuly. Tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že za pár let budu vést vlastní studio specializující se na ekologické stavby, zaměstnávat tým dvanácti lidí a že PPC reklama Ostrava a okolí mi v tom výrazně pomůže. Ale život je plný překvapení – a někdy i těch dobrých.
Architektura byla vždycky mou vášní. Už jako kluk jsem kreslil domy a snil o tom, že jednou budu navrhovat stavby, které změní tvář měst. Vystudoval jsem architekturu, nastoupil do renomovaného studia a pomalu stoupal po kariérním žebříčku. Všechno šlo podle plánu – dokud nepřišla krize, která zamíchala kartami.
Okamžik prozření v nejtěžších časech
První měsíce po ztrátě zaměstnání byly krušné. Rozesílal jsem životopisy, absolvoval pohovory, bral drobné zakázky na překreslování plánů, designování interiérů pro známé. Většinou za ceny, které sotva pokryly náklady. Jednoho večera, když jsem u kuchyňského stolu dokresloval návrh interiéru pro kamarádovu kavárnu, mi zazvonil telefon. Volal bývalý klient z předchozí práce.
"Slyšel jsem, že jsi na volné noze. Navrhuješ i celé domy? Máme s manželkou pozemek a chceme něco... jiného."
Ta zakázka byla první vlaštovkou. Klient chtěl dům, který by byl energeticky soběstačný, postavený z přírodních materiálů a citlivě zasazený do okolní krajiny. Něco, s čím jsem měl jen omezenou zkušenost z několika projektů ve studiu, ale vždycky mě to zajímalo. Vrhl jsem se do toho po hlavě – studoval materiály, technologie, konzultoval s odborníky na pasivní domy. Výsledný návrh klienta nadchl, a co bylo důležitější – když dům postavili, začali se o něj zajímat jejich přátelé a známí.
Specializace jako cesta k úspěchu
To byl moment, kdy mi došlo, že bych se mohl specializovat. V době, kdy každý druhý architekt navrhoval moderní minimalistické stavby z betonu a skla, jsem se mohl zaměřit na něco, co rezonovalo s rostoucím ekologickým uvědoměním – domy, které minimalizují dopad na životní prostředí, využívají obnovitelné zdroje energie a přírodní materiály.
Začínal jsem postupně. První klienti přicházeli na doporučení. Navrhl jsem několik menších rodinných domů a rekonstrukcí. Pracoval jsem z domova, šetřil každou korunu, kterou jsem vydělal, a všechny zisky investoval zpět do vzdělávání a lepšího vybavení – nový počítač, sofistikovanější software pro navrhování a modelování energetické náročnosti.
Po roce a půl se mi podařilo nashromáždit dostatek prostředků a odvahy na to, abych si pronajal malý ateliér. Byl to vlastně přestavěný bývalý obchod na okraji města, ale pro mě to byl obrovský krok vpřed. Konečně jsem měl místo, kam jsem mohl pozvat klienty, aniž bych se musel stydět, a prostor, kde jsem se mohl plně soustředit na práci.
Bod zlomu: když osobní doporučení nestačí
S rostoucím portfoliem projektů přicházelo více příležitostí, ale zároveň jsem narážel na nový problém – osobní doporučení mi sice přiváděla klienty, ale jejich počet se ustálil. Pokud jsem chtěl růst dál, potřeboval jsem oslovit širší okruh potenciálních zákazníků. A to byl okamžik, kdy jsem si uvědomil, že potřebuji profesionální marketing.
Jako architekt jsem intuitivně tíhl k vizuální prezentaci – měl jsem solidní webové stránky s fotkami realizovaných projektů a 3D vizualizacemi. Ale v záplavě konkurence to nestačilo. Potřeboval jsem způsob, jak aktivně oslovit lidi, kteří hledají přesně to, co nabízím, ve chvíli, kdy to hledají.
"Online reklama je jako mít billboard na cestě, po které jezdí jenom tvoji potenciální zákazníci," vysvětlil mi na první schůzce specialista z SEOconsult.cz, agentury, kterou mi doporučil známý z oboru. "A navíc za ni platíš, jen když se u toho billboardu někdo zastaví."
Marketing jako investice, ne výdaj
Investice do online marketingu byla značná, zvlášť vzhledem k tomu, že jsem byl stále v počátcích budování firmy. Ale rozhodl jsem se to risknout. Společně s agenturou jsme vytvořili strategii zaměřenou na PPC reklamy, které cílily na lidi hledající ekologické, energeticky úsporné nebo pasivní domy především v Ostravě a okolí, kde byla moje základna.
První výsledky mě příjemně překvapily. Už během prvního měsíce přišly tři poptávky od lidí, kteří našli moje studio přes reklamy. Dva z nich se nakonec stali klienty. Při průměrné hodnotě zakázky to znamenalo, že každá koruna investovaná do reklamy přinesla přibližně desetinásobek zpět. To byl okamžik, kdy jsem pochopil, že marketing není náklad, ale investice.
S postupem času jsme kampaně dále optimalizovali. Díky datům z reklamních systémů jsme zjistili, že nejlépe fungují sdělení zaměřená na konkrétní benefity ekologických staveb – úspory energií, zdravé vnitřní prostředí a ohleduplnost k přírodě. Také jsme identifikovali, že potenciální klienti často začínají svůj "nákupní" proces vyhledáváním informací o stavebních materiálech nebo energetických řešeních, ne přímo o architektonických službách.
Rozšíření služeb a týmu
Na základě těchto zjištění jsem postupně rozšířil nabídku služeb. Kromě samotného architektonického návrhu jsme začali nabízet i energetické poradenství, konzultace výběru materiálů a technologií, a dokonce i koordinaci celého stavebního procesu. To byla další konkurenční výhoda – mnoho klientů oceňovalo možnost získat komplexní službu "pod jednou střechou".
S rostoucím počtem zakázek jsem už nemohl všechno zvládat sám. Moje první posila byl mladý architekt čerstvě po škole, kterého jsem znal z univerzity, kde jsem občas přednášel. Následoval specialista na energetické modelování, designérka interiérů a postupně další členové týmu.
Z jednočlenného "studia" provozovaného z pronajatého obchůdku se pomalu stávala skutečná firma s procesem, strukturou a hlavně – s vizí. Každý nový člen týmu přinesl své nápady, specializaci a energii, což nám umožnilo pouštět se do složitějších a ambicióznějších projektů.
Krize jako příležitost: pandemie jako katalyzátor
Když v roce 2020 udeřila pandemie, mnoho firem v našem oboru čelilo existenčním problémům. Stavební projekty se zastavovaly, investoři zmrazili rozpočty, osobní setkání s klienty byla omezená. Ale pro nás se tato krize paradoxně stala příležitostí.
Už před pandemií jsme měli dobře nastavené digitální procesy – od prvních konzultací přes návrhy až po prezentace projektů. Dokázali jsme rychle přejít na plně online režim, zatímco mnoho tradičnějších ateliérů s tím zápasilo. Navíc lockdowny přiměly lidi trávit více času doma, což znásobilo jejich zájem o kvalitní, zdravé a příjemné bydlení.
"Nikdy jsme neměli tolik poptávek na rekonstrukce a úpravy stávajících domů jako v tomto období," vzpomínám na první rok pandemie. "Lidé najednou viděli nedostatky svých domovů v úplně novém světle a byli ochotni investovat do jejich zlepšení."
Opět nám pomohly dobře cílené PPC kampaně, které jsme rychle přizpůsobili nové situaci. Zaměřili jsme se na témata jako home office, zdravé vnitřní prostředí, využití zahrad a teras nebo energetická soběstačnost. Díky průběžné analýze dat z reklam jsme dokázali identifikovat nové trendy v preferencích a potřebách zákazníků prakticky v reálném čase a reagovat na ně.
Nečekané příležitosti a výzvy růstu
S rostoucí reputací v oblasti ekologického stavění začaly přicházet i nečekané příležitosti. Byl jsem pozván přednášet na odborné konference, publikovat v architektonických časopisech, konzultovat pro obce a města, která chtěla implementovat udržitelné přístupy ve veřejných budovách.
Jeden z našich projektů – komunitní centrum s nízkou energetickou náročností – dokonce získal ocenění v prestižní architektonické soutěži. To přineslo další publicitu a s ní i nové klienty, tentokrát i ze segmentu veřejných a komerčních staveb, nikoliv jen rodinných domů.
Paradoxně, největší výzvou v této fázi bylo zvládnout rychlý růst. V jednom okamžiku jsme měli rozpracovaných patnáct projektů současně, což kladlo enormní nároky na koordinaci, řízení zdrojů a udržení kvality. Musel jsem se rychle naučit být nejen architektem, ale i manažerem a lídrem – role, na které mě škola nepřipravila.
Co jsem se naučil jako podnikatel
Když se ohlížím za svou cestou od propuštěného architekta k majiteli prosperujícího studia, vidím několik klíčových lekcí, které by mohly být užitečné i pro ostatní, kteří stojí na podobném rozcestí:
Specializace je klíčová. V době, kdy jsem začínal podnikat, bylo na trhu mnoho všeobecných architektonických ateliérů. Tím, že jsem se zaměřil na specifickou niku – ekologické stavby – jsem si vytvořil konkurenční výhodu a jasnou identitu.
Krize skrývá příležitosti. Moje podnikání se zrodilo z osobní krize (ztráta zaměstnání) a výrazně posílilo během globální krize (pandemie). V těžkých časech často vznikají díry na trhu a mění se potřeby zákazníků, což vytváří prostor pro nové přístupy a řešení.
Data jsou nenahraditelná. Bez analytického přístupu k marketingu bychom nikdy nedokázali tak přesně identifikovat, co naše potenciální klienty zajímá a jak je efektivně oslovit. Díky datům z PPC kampaní jsme mohli neustále zpřesňovat nejen marketing, ale i samotné služby.
Tým je základ úspěchu. Největší skok v kvalitě i kvantitě naší práce přišel ve chvíli, kdy jsem začal budovat tým a delegovat zodpovědnost. Každý nový člen přinesl specializaci a pohled, který obohatil naši práci.
Nikdy nepřestávejte inovovat. Trh se neustále mění, stejně jako potřeby klientů a technologické možnosti. I když se nám něco osvědčilo, vždy experimentujeme a hledáme nové přístupy, materiály nebo technologie.
Co bych dnes udělal jinak
Přestože se naše studio těší úspěchu, při zpětném pohledu vidím několik věcí, které bych dnes udělal jinak:
Investoval bych do profesionálního marketingu mnohem dřív. Příliš dlouho jsem se spoléhal jen na osobní doporučení a příležitostnou propagaci. Kvalitní a cílený marketing by výrazně urychlil náš růst v začátcích.
Dříve bych začal budovat tým. První rok a půl jsem prakticky vše dělal sám, což omezovalo počet projektů, které jsem mohl přijmout, a vedlo k mnoha probdělým nocím. Dnes vím, že i menší investice do spolupracovníků se rychle vrátí v podobě větší kapacity a lepších výsledků.
Lépe bych nastavil procesy od začátku. Jak firma rostla, některé postupy, které fungovaly při práci jednotlivce nebo malého týmu, se staly neefektivními. Zpětně vidím, že jasné procesy a systémy měly být zavedeny mnohem dříve, než se projevily problémy s koordinací větších projektů.
A možná nejdůležitější – věnoval bych více času sobě a prevenci vyhoření. V touze uspět a dokázat sobě i ostatním, že na to mám, jsem v prvních letech pracoval prakticky bez přestávky. Cenou byla nejen únava, ale i promarněný čas s dětmi a zanedbané zdraví, což jsou věci, které se těžko dohánějí.
Budoucnost ekologického stavění
Věřím, že ekologický přístup k architektuře není jen dočasný trend, ale fundamentální změna v tom, jak uvažujeme o stavbách. S rostoucími cenami energií, klimatickými změnami a zvyšujícím se povědomím o důležitosti zdravého bydlení bude poptávka po udržitelných řešeních dále růst.
V našem studiu se snažíme být na čele této transformace. Experimentujeme s novými materiály jako jsou myceliové izolace, betony s nižší uhlíkovou stopou nebo recyklované stavební prvky. Implementujeme pokročilé systémy pro hospodaření s vodou, včetně využití šedé vody a dešťové vody. Zkoumáme možnosti, jak integrovat obnovitelné zdroje energie přímo do architektury budov.
Zároveň se snažíme vzdělávat veřejnost. Pořádáme workshopy, přednášky a dny otevřených dveří v realizovaných stavbách. Publikujeme články, sdílíme případové studie a spolupracujeme s výzkumnými institucemi. Protože víme, že skutečná změna přijde jen tehdy, když udržitelné stavění přestane být vnímáno jako nákladná alternativa a stane se novým standardem.
Rada pro ty, kdo stojí na rozcestí
Často se mě lidé ptají, zda bych do toho šel znovu, kdybych věděl, kolik práce, stresu a nejistoty mě čeká. Odpověď je jednoznačná – ano. Cesta od zaměstnance k podnikateli není jednoduchá, ale přináší nenahraditelnou svobodu a možnost realizovat svou vizi bez kompromisů.
Pro každého, kdo stojí na podobném rozcestí – ať už dobrovolně, nebo nucen okolnostmi – mám jednoduchou radu: začněte s tím, co máte, kde jste. Nemusíte mít dokonalý podnikatelský plán, rozsáhlé úspory nebo jistotu úspěchu. Stačí první krok a odhodlání vytrvat i přes počáteční překážky.
A pamatujte, že v dnešní digitální době máte k dispozici nástroje, které podnikatelům před dvaceti lety chyběly. Možnost oslovit přesně definovanou skupinu potenciálních zákazníků prostřednictvím cílené reklamy, analyzovat data o jejich chování a preferencích, přizpůsobovat nabídku v reálném čase – to vše výrazně snižuje riziko a zvyšuje šance na úspěch.
"Ten nejlepší čas zasadit strom byl před dvaceti lety. Druhý nejlepší čas je teď," říká staré přísloví. A platí to i pro podnikání. Pokud máte sen, dovednost nebo vizi, která by mohla přinést hodnotu ostatním, neodkládejte ji na neurčito. Z vlastní zkušenosti vím, že i těžké začátky a překážky stojí za to překonat, když děláte práci, která má smysl a která vás naplňuje.
Koneckonců, z mé pronajaté garsonky to byla dlouhá cesta do vlastního ateliéru s týmem odborníků. Ale každý z těch kroků mě formoval nejen jako architekta a podnikatele, ale i jako člověka. A to je možná ten nejcennější výsledek celé této cesty.
Publikováno: 28. 04. 2025
Kategorie: Stavba a rekonstrukce